Söndag

Dag 2. När & varför jag började rida

Kort historia lång.. Vi tar det från början helt enkelt.
Har alltid haft ett stort intresse för hästar redan sen jag var liten. Delade intresset tillsammans med min barndomskompis (och även f.d granne tills hon flytta till Sthlm) Sabina.
Var mycket hästtidningar, hästböcker. Läste alltid faktaböcker om hästar redan innan jag påbörjade min s.k kärriär som ryttare :P haha
---
Första gången jag provade rida var dock med min andra barndomsvän Jenny uppe i Frillesås. Ridläger.
Där jag red ett korsningssto arab/fjording, flugskimmel. Såg mest ut som en fjording faktiskt :p Zeima tror jag hon hette. I alla fall, här lärde jag mig rida. Ivrig som fan och blev besviken över att vi inte fick galoppera alls under dom dagarna HAHA. Lärde mig rida rätt snabbt :P Andra gången var nog på nån "prova på"-ridning på lokala ridskolan här i Eslöv. Men innan jag började på ridskolan så gick jag först på voltige i Höör tillsammans med Jenny. Gick på denna sport i 2 år tills jag tröttnade då det inte hände mer. Utvecklades ju inte :P
---
Efter voltigen så fick jag börja rida och ta hand om min kusins varmblod Queenie (Queen of Farhult. e. Utah Bulwark)
Galet och hispigt sto i sin bästa ålder som jag skötte om och red i lite mer än ett halvår. Det vi inte visste om var att hon hade spatt. Vilket också förmodligen förklarade varför hon kastade av mig vart och varannan gång :S
Men älskade denna häst ändå (:
Hon finns tyvärr inte längre.
Under tiden jag skötte Queenie började jag äntligen på ridskolan tillsammans med Sabina efter många år av tjat (:
Vi blev först inhottade i en knattegrupp (vi var typ 13 år då haha xD) . Kommer ihåg ponnyn jag fick rida, Goldie tror jag hon kallades. Jävla häst till att vara seg!!! Hon gick fan inte framåt. Satt nog mest och bankade på denna stackars ponny som inte rörde sig snabbare för det. Inte ens när jag fick ett spö i handen hände det något xD
Denna grupp red vi i under 3-4 veckor, blev äntligen flyttade till en nybörjargrupp.
Efter det så började jag bli uppflyttad titt som tätt då jag utvecklades i min ridning lite snabbare än dom andra.
Började märka rätt snabbt när det började bli dags för ny grupp för när dom andra fick rida efter planering så fick jag göra "överkurs".
---
Efter ca 3 år hade jag börjat nivå 4++ (motsvarar väl typ LA i dressyr, LB-LA i hoppning tror jag) Började tävla lite under åren på ridskolan också, inget märkvärdigt. Mest för att testa och även för att det var roligt! Min första hopptävling var nog redan efter lite mer än ett halvår på ridskolan xD haha
Hade en favorithäst där, eller ponny som hon var. D-ponny, mrk br skäck, räknades nog fortfarande som unghäst.
Mischa kallades hon. Duktig på att hoppa och jag själv tyckte hon var en dröm att rida! Saknar henne faktiskt. Fan att jag inte har bild på henne ):
Men här kommer nån bild från ridskolan (ursäkta kvalite på bilderna)
Bild 1. Sting aka Stickan, valack, ras ingen aning. Bild från tävling xD
Bild 2. Smack, gammal (f- 85) arabvalack som skänktes till ridskolan. Lärde mig mycket av denna gamling! Han var en av mina favoriter (:
Bild 3. Jisses, kommer faktiskt inte ihåg vad hon hette. Härlig och pigg liten dam. D-ponny. Duktig i hoppning. Kunde gå riktigt snygg i dressyr när hon väl hade slappnat av.
---
Red sista året på ridskolan och sen var det dags för gymnasiet.
---
För er som inte vet så har jag gått på tre gymnasium
Första gymnasiet var Östra Ljungby Naturbruksgymnasium, hästinriktning.
Gick här ett år. Det enda som var givande (ibland lite tråkigt) var faktiskt ridningen.
Sakta men säkert och framförallt på ett ordentligt sätt utvecklades vi alla inom ridningen. Inte till en högre grad utan finslipning för hela slanten. Efter detta året hade jag i princip nästan en perfekt sits.
Men slutade på detta gymnasie (lång historia) och bytta skola och linje.
Bilder på hästarna från Östra.
Bild 1. Mio, eller som jag kallade honom - Soffan. Rida dressyr, sitsträning och man fick Mio så var man lycklig! Han var verkligen som en soffas. Märkte inte ens att han travade xD
Bild 2. Olivia II, favoriten i början. (:
Bild 3. -||-
Bild 4.  Kommer fan inte på namnet, tror det var Marigold? Men i.a.f om jag minns rätt så var det ett av avelsstona och hon var knäpp i ridningen. Knappast nybörjarhäst.
Bild 5. Salve <3 S.k "Pay n Jump" för skolans stall :P Vanligtvis fick inte förstaårs elever "tävla" förrän i tvåan. Men vi fick i år haha xD Vill bara berätta att jag faktiskt ALDRIG hade ridit denna häst förut. Fick känna av henne på framridningen och sen var det bara ut och hoppa :P Fy fan va bra det gick! Hade inga direkt förhoppningar om att det skulle gå bra men vi fixade det med en vägran bara xD Hon avlivades året efter. Var något med tarmarna tror jag :S Så jävla synd för hon var kanon att rida.
---
Där efter hade jag uppehåll i ett år. Sista halvåret hade jag en sån helvetes ridabstinens som hette duga.
Tack vare pappa så ordnade han så att jag fick bli medryttare för Heidis hästar (:
Och det är väl där det slutar xD har varit hos Heidi nu i 2 år (: Bilder på hennes hästar har ni sett och kommer säkert fler (:
Så! Det var lite om mitt hästliv xD Ursäkta långt inlägg :P haha
/ Kicki

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0