Fundering

Satt innan och funderade över denna bilden..
Bilden är tagen för mer 4 ½ år sedan (Foto Cecilia Kristén)
Funderade över hur mitt självförtroende har kunnat dala ner så fruktansvärt mycket på bara det senaste året.
Kom inte fram till något svar men det jag ville berätta i samband med bilden är att för 4½ år sedan hade jag så pass bra självförtroende med hästar och ridning att jag inte ens blev nervös även om jag så satt upp på en helt främmande häst för mig i ridningen och hoppade en bana..
Bilden är tagen på en Pay & Jump-tävling (eller snarare mer No payment & Jump) på naturbruksgymnasiet jag gick på. Hästen, Salve, hade jag faktiskt aldrig ridit innan..
Hur gick detta till?
Jo man fick skriva en önskelista på tre hästar man kunde tänka sig hoppa med. Om jag minns rätt så valde jag två hästar.
Mitt första val var Olivia som jag hade ridit mycket på och dessutom hoppat med så henne kände jag liksom.
Och sen visste jag inte någon annan så jag frågade min barndomskompis som gick på samma skola men året över mig om vilken häst hon hade rekomenderat och då sa hon Salve eftersom att hästen är trygg i sig själv.
Och mitt andrahandsval var Salve.
Samma morgon som tävlingen så fick man reda på vilken häst man skulle rida och nog fan blev jag förvånad och faktiskt lite nervös.
Varför jag fick en häst jag aldrig har ridit på innan och som jag dessutom skulle hoppa med, vet jag fortfarande inte xD
Men jag tänkte bara : Äh, det får gå som det går. Jag kan inte begära mer av en häst jag inte känner. Går det åt helvete så fine.
På framridningen, med lite hjälp och tips av min tjejkompis, så fick jag 15 min att känna igenom hästens skritt, trav och galopp. Tog nog ett skutt på framridningshinderna också.
Och så ut på banan. Hinderna var mellan 60 - 80 cm höga så inga direkt höjder precis. Det gick förvånansvärt bra. Fick en vägran (på ett hinder där 70% av hästarna vägrade på).
Men just att jag var så lugn. Det enda jag kommer ihåg var att jag mer eller mindre inte tänkte alls mer än att jag skulle ta mig runt banan och över rätt hinderordning.
Hoppglad häst som tog i för kung och fosterland. Tappade stigbygeln på en av dom sista hinderna efter hon hade hoppat av typ 2 meter innan hindret, men vi kom runt :P
Gissa om jag kände mig stolt och glad efteråt :P Haha
-
Hade detta hänt idag så hade jag backat ur direkt. Förmodligen mycket för att jag har tappat mycket i ridningen.
Jag har inte hoppat en banan sen den tävlingen. Har hoppat nåt enstaka hinder och det högsta med Mira för två år sen som la på 1.10-1.20. Sist jag tog ett skutt var med  Nackfo när vi skulle visa honom. 50 cms hinder och jag var skitnervös. Och denna häst var trygg att hoppa med (f.d tävlingshäst).
Kände mig dö klumpig innan, över och efter hindret.
Jag har varit bättre förr, och faktiskt tror jag mycket det är det som ställer till det. Att jag inte längre vet vad jag sysslar med i vissa samanhang i ridningen som dödar mitt självförtroende när det blir fel.
Och jag är faktiskt en sån som vill göra rätt - helst hela tiden.
Som Heidi sa - Du kan rida, men du vill visa mer än vad på så kort tid vilket gör att det bara blir fel och då får ditt självförtroende på truten istället.
Och ja.. Det är sant.
Blir besviken på mig själv bara.
Har sagt många gånger att jag faktiskt saknar ridskolan.. Visst, inget höjdarställe eller så. Men den tiden jag gick på ridskolan så lärde jag mig fruktansvärt mycket och framförallt utvecklades något kupiöst. Tyck vad ni vill om ridskolor, men jag kan inte begära en bättre utbildning för mig själv än den jag fick där när det kommer till grunderna + lite till.. Man märkte att så fort någon var lite duktigare så fick denne avancera sin uppgift lite.
Och när dom gör på detta sättet så vill jag knappast påstå att man inte utvecklas. Det hände något nytt hela tiden helt enkelt. Och inte bara för att man gör nya saker varje ridlektion - utan man avancerades hela tiden. Ansåg dom att det är inte lönt att gå kvar i en grupp så flyttades man upp så att man fick mer utmaning igen.. Så var min tid på ridskolan i alla fall.
All cred till Eslövs RK.

Hm.
Får se när pappa kommer hem idag. Kommer han hem i tid så åker nog jag och mamma till Djurgårdens ridsportsbutik en sväng. Måste ändå köra nu när jag har uppehåll två veckor till innan nästa körlektion.
-
Och idag MÅSTE jag påbörja pluggandet :S
Haha. Lär nog inte bli så ändå. Lockar som sagt inte.
/ Kicki

Kommentarer
Postat av: Carolina {Tävlingar i bloggen}

vad menar du med "hest eller fluga" ? :o

2011-11-29 @ 14:14:51
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Julia W ( T E A M R Y T T A R N A )

Riktigt fin blogg! Följa varandra via bloglovin? :D

2011-11-30 @ 14:44:17
URL: http://teamryttarna.blogg.se/
Postat av: Julia W ( T E A M R Y T T A R N A )

Riktigt fin blogg! Följa varandra via bloglovin? :D

2011-11-30 @ 21:06:29
URL: http://teamryttarna.blogg.se/
Postat av: Amanda Josefsson- ponnyryttare & fotograf

Hej!

Är du intresserad av att vinna en ny design till din blogg?



Tävla här!

http://mmandieh.blogg.se/2011/november/tavling.html#comment

2011-11-30 @ 21:21:40
URL: http://mmandieh.blogg.se/
Postat av: Kicki

Carolina

Vet jag faktiskt inte :P haha var ett gammalt användarnamn jag hade på den tiden man satt inne på lunarstorm. HAHAHA

2011-12-01 @ 13:27:52
URL: http://hestfluga.blogg.se/
Postat av: Kicki

Julia:

Tack så jättemycket!

Haha hur gör man det? (noll koll på det här med följa andras bloggar)

2011-12-01 @ 13:29:23
URL: http://hestfluga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0