Visste ni att..

Lipizzanerhästen härstammar från forna Jugoslavien?

Fick reda på det för en stund sedan. Satt och kollade på en Balkan kanal när dom visade en gammal musikvideo där artisten rider. Först och främst har jag aldrig i hela mitt liv kunnat föreställa mig att balkanmänniskor använder hästar till nöje utan har bara sett hästarna som dragdjur inne i city eller ute på landet.
Jag själv är från Balkan, Makedonien mer exakt.
Vet att mina morföräldrar hade hästar innan dom flyttade till Sverige. Moster har berättat om hur ungarna i byn hade galopptävlingar från betet och hem osv.
Men fortfarande aldrig tänkt mig att hästarna används för nöjets skull så som bla vi i Sverige gör.
På så sätt kom vi in på ämnet om lipizzanerhästen.
Dess ursprung är från Slovenien, fd Lipizza, numera stavas Lipica, därav namnet. Österrike/ ungern hade gått in i forna Jugoslavien när det var krig därav finns stuterierna främst i Österrike och Ungern men självklart även i Slovenien.

Rätt roligt att höra faktiskt. Hade ingen aning om det förrän idag,
Balkan har tydligen en historia där hästar är inkluderas.

(:

Måste allt erkänna att jag har en dröm om att komma till elitnivå och representera makedonien. Hur häftigt hade inte det varit? :D

Har jag möjligheterna så tar jag självklart chansen för att nå upp dit.
Jag själv hade varit stolt då - som den äkta makedon jag faktiskt är.
Men vägen dit är svår.
/ Kicki


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0