4:e advent

Satt och tänkte på min långritt på Nackfo som jag gjorde i somras (:
Red från 4H till min moster som bor nån kilometer bort. Blev en låång runda då det var svårt att hitta en bra väg in till byn utan att det blev för långt att gå eller undvika att korsa åkrarna.. Varmt som fan var det den dagen. Tur att jag hade flaskor med vatten med mig, inte till mig själv utan så att jag kunde svalka ner Nackfo.
Blev många turer fram och tillbaka mellan åkrarna och alla grusvägar för att komma in till byn. Hade jag tagit den långa vägen så hade det tagit mig minst 30 min extra att ta sig dit.. Det slutade med att vi plogade över en åker som faktiskt var vårt enda jäkla hinder för att komma in till byn..
Valet stod mellan att rida över åkern vid kanten 200 m, eller rida 3-5 km extra.. Vill bara säga att det var runt 30 grader varmt ute.. Så valet var inte svårt precis :P
Försökte undvika att rida på själva åkern så mycket som möjligt. Dock svårt när man bara har en 2 dm bred gräskant mellan åker och kohage (taggtråd) för att sen halvvägs när det väl blev en bredare kant så var det taggtråd + ett fett stup ner.. Haha
Nackfo, det spånet, försökte titta ner för stupet och gick närmare kanten.. Vadå panik?
.
Aja. Efter många om och men + en skentur när vi mötte en långtradare senare så var vi äntligen framme :P
.
Hoppade av och bytte till grimma på honom. Försökte få honom att dricka - icke.
Han var mer intresserad utav grannens hästar som var ute på betet, gränsar precis med mosters trädgård.
Har aldrig tyckt att Nackfo har känts speciellt stor trots sina 170 cm i manken.. Men just då kände jag mig fruktansvärt liten. Hela han hade blåst upp sig, kände på halsen och bogen - musklerna stenhårda..
Tänkte bara: sticker han för mig nu, så är jag chanslös.. HHAA
Fick på honom tränset igen (tog sin tid för han vägrade stå still)
Och sen blev det samma runda hem igen.
Minns att på hemvägen så måste man korsa järnvägsspåret. Nackfo har alltid börjat tramsa där även om det så innebär att han gick över stället 10 min tidigare utan problem, så måste han stanna upp och vägra gå över minst en gång.. >.< Och på hemvägen gjorde han det.
Och som vanligt alla dessa JÄVLA IDIOTER TILL BILISTER(!!!) kör ju som idioter, såklart.
Nackfo tvärnitar och jag försöker få över honom. Ni vet ju själva hur det är när hästen tvekar, går fram och tillbaka, sida till sida osv.
Till en början när jag närmade järnvägsspåret så var det ett pucko som körde om i minst 50 km/h.
När Nackfo började tramsa vid spåret, har jag två bilar bakom och en jävla kärring framför som SER att Nackfo inte går över spåret utan att jag sitter och krigar för att få över honom. Tror ni hon saktar in?
Nej.
Hon fortsätter att köra, i hög hastighet. Nackfo just då slänger ut röven mot bilen. Inte sparka utan bara svängde ut den för att han skulle ta ett steg åt sidan.. Hann precis titta in i kärringens bil och såg hennes panikfyllda ansiktsuttryck.. Jaa, jävla tur för dig att du missade hästen för annars hade du fått med mig att göra!!!
.
Jag, arg som fan, sitter och svär som in i h*lvete uppe på hästryggen, och detta HÖGT..
Hinner precis få över Nackfo när bilen bakom susar förbi i snabb fart. Tur är så bryr han sig inte så värt mycket om bilarna utan lunkar på. Men att folk inte fattar att hästar är djur. Ser dom något längs med vägen som dom inte känner igen så räcker det att dom tar ett skutt åt sidan och sen är det kört!
Tur hade jag faktiskt vittnen från ett gammalt par som bor i husen precis 30 m från järnvägen.
.
Folk tycker vi är vårdslösa och hänsynslösa när vi rider med våra djur ute på vägarna..
Vi är fan lika mycket fordon som ni är.
Vi sköter vårt i alla fall och försöker undvika olyckor i den mån vi kan. Tyvärr är det så att man faktiskt måste rida längs med trafikerade vägar för att komma fram någonstans.
Det skadar inte att sänka farten till i alla fall 30 km/h köra om (gärna göra omkörningen överdriven). Det tar er 2 sek att accelerera från 30 till 70 ...
Det tar er även 2 sek att ta död på någon om ni inte sänker hastigheten och visar hänsyn till oss som ibland måste korsa eller rida längs med trafikerade vägar.

För övrigt har man inte gjort mycket idag.. Har haft gäster idag (makedonsk högtid).
Så en massa mat och annat onyttigt, fettigt.
Gott! (:
städat salongen och ätit, igen..
Haha :P
Imorgon har jag en dag med plugg framför mig.
Fy fan säger jag bara ):
.
Och jah, fjärde advent. Ingen snö och det är jul om 5 dagar.
Har ingen julkänsla alls.
Det snöade visserligen i lördagsnatt, i typ 2 min. Det slog över till regn sen >.<
Vill faktiskt ha snö nu.
Nu börjar det blir otroligt drygt med detta eviga regn. Blir så lerigt överallt och detta regnet blir man liksom pisseblöt av rent ut sagt, på direkten. Gillas inte!
Och sen är det allmänt konstigt väder. Över noll grader, men inte över 8+
Reslutatet av blöta kläder och denna "värmen" är ju självklart att man går och fryser fruktansvärt mycket - trots att man har klätt på sig ordentligt för att INTE frysa.. Lönt.
Kan lika gärna springa naken för det blir ju ingen skillnad i slutändan -.-
.
Näe! Gonatt
.
/ Kicki

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0